Dopasowanie kompetencyjne – czym jest i do czego służy?

Dopasowanie kompetencyjne – czym jest i do czego służy?

Nie znam firmy, w której nie mówiłoby się o kompetencjach i dopasowaniu kompetencyjnym. Działy personalne odmieniają te pojęcia przez wszystkie przypadki. Jednak w większości rozumienie tych pojęć nie zawsze jest zgodne z tym, co one rzeczywiście znaczą. W poprzednim artykule analizowaliśmy czym są kompetencje. Teraz chciałbym abyśmy pochylili się nad kolejnym niezmiernie ważnym pojęciem…

Dopasowanie kompetencyjne jest to stopień, w jakim kompetencje posiadane przez pracownika są zgodne z wymaganiami na stanowisku pracy.

W niedopasowaniu kompetencyjnym mogą wystąpić dwie sytuacje:

  • niedobór wymaganych kompetencji (luka kompetencyjna) wyraża się zbyt niską wiedzą, umiejętnościami, niedopasowaniem osobowościowym oraz reprezentowaniem nieadekwatnych postaw (system wartości i motywacja).
    O niedoborze kompetencji wymaganych (shortage of competencies required) mówimy, kiedy człowiek nie posiada tych, które są od niego oczekiwane, np. brak kompetencji komunikacyjnej w pracy dziennikarza.
  • nadmiar kompetencji niewymaganych (excess of competencies not required). O takiej sytuacji mówimy, kiedy osoba posiada kompetencje, które nie są od niej wymagane w miejscu pracy. Na przykład: mogę posiadać kompetencje kierownicze, ale pracuję na stanowisku specjalisty, więc nie mam możliwości ich wykorzystania w miejscu pracy.

Im większy wskaźnik dopasowania kompetencyjnego, (czyli mniejszy niedobór kompetencji wymaganych oraz brak nadmiaru kompetencji niewymaganych) tym zadowolenie z pracy i z życia jest większe[1]Dopasowanie kompetencyjne lub jego brak ma nie tylko wymiar odczucia. Badania dowodzą, że osoby, które nie są dopasowane kompetencyjnie do swojej pracy, zarabiają mniej[2]. Co istotne, dopasowanie kompetencyjne wiąże się z dobrostanem człowieka[3].

Istotną kwestią jest wysokie ryzyko odejścia pracownika w sytuacji jego niedopasowania kompetencyjnego. Istnieją różne sposoby na identyfikowanie ryzyka odejścia pracownika np. metoda wczesnego reagowania wobec zdarzeń ryzykownych w obszarze HR o nazwie Zarządzanie Ryzykiem Biznesowo-Personalnym (w skrócie ZRBP)[4]. Wynik kompetencyjnej oceny okresowej pokazuje precyzyjnie jak jest postrzegane dopasowanie kompetencyjne pracownika. W przypadku sytuacji niedopasowania kompetencyjnego może to być istotna informacja, aby prognozować ryzyko odejścia pracownika z pracy.

Z praktycznego punku widzenia wysokie dopasowanie kompetencyjne sprawia, że praca, którą wykonujemy przebiega sprawnie z zachowaniem wysokiej jakości. To z kolei wpływa na nasze zadowolenie z wykonanej pracy.

Źródło: opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań, N- 236  

Bardzo często od osób z wysokim dopasowaniem kompetencyjnym można usłyszeć, że lubią swoją pracę. Co jest oczywiste, bo każdy lubi robić to, co mu dobrze wychodzi. Wysokie dopasowanie kompetencyjne jest korzystne dla pracownika (wysoka satysfakcja z pracy) i dla pracodawcy (efektywna praca pracownika). Warto zaznaczyć, że niskie dopasowanie kompetencyjne pracownika do wykonywanej pracy nie jest jednoznaczne z tym, że pracownik nie potrafi wykonać danej pracy. Jeżeli jego wiedza i umiejętności (twarda część kompetencji) są wystarczające i będzie bodźcowany zewnętrznie np. nakazem, to pracę wykona. Jednak wydatek jego energii będzie wyższy. Pracę wykona bo musi. Przy wysokim dopasowaniu kompetencyjnym główną rolę gra motywacja wewnętrzna – chcę. Głównym celem stosowania w organizacjach systemu kompetencyjnego jest przeprowadzanie pracowników ze stanu „muszę” do stanu „chcę”.

Źródło: opracowanie własne

Głównym celem procesów wspomagania zarządzania pracownikami (uświadomionym lub nie) jest „przeprowadzanie” pracowników ze stanu „muszę” do stanu „chcę”. Jeżeli proces ten jest oparty o dobrze zbudowany system kompetencyjny, to można uzyskać wysoką skuteczność w zakresie diagnozy kompetencji i oceny kompetencji oraz w oparciu o uzyskane dane projektować i realizować skuteczne programy rozwoju kompetencji.

Praktyka jednak pokazuje, że nie we wszystkich organizacjach tak przebiega proces formowania pracowników. W wielu firmach mówi się o rozwoju kompetencji, ale nie zawsze jest to rzeczywisty rozwój kompetencji.

W kolejnym artykule będę chciał przybliżyć pojęcie systemu kompetencyjnego, które obok pojęcia kompetencji dopasowania kompetencyjnego jest niezmiernie ważne w procesie zarządzania ludźmi w organizacji.

 

Janusz Dziewit

Dyrektor Zarządzający

Experum HR

Prezes Zarządu

Polskiego Stowarzyszenia Asesorów Metody AC/DC


[1] A. Jastrzębowska-Tyczkowska, K. Skarżyńska, Kiedy zadowoleni z pracy są także zadowoleni z życia? Rola kompetencji pracownika i jego dopasowania do środowiska pracy, Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 22 (2), 2016, s. 175

[2] M. Nordin, I. Persson, D. O. Rooth, Education-occupation mismatch: Is there an income penalty? Economics of Education Review 2010, 1047-1059

[3] A. Jastrzębowska, Kompetencje pracownika i jego dopasowanie do stanowiska i środowiska pracy
a zadowolenie z pracy i życia
, SWPS Uniwersytet humanistycznospołeczny, Warszawa 2015

[4] por. Ł. Mytnik, Z. Piskorz, D. Badzmirowski. Metoda zarządzania ryzykiem biznesowo-personalnym (ZRBP), Prace naukowe Uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu, nr 512, Wrocław 2018